Wednesday, July 30, 2008

PERLU - Bukit Cerakah:1st Camp Julai 2008 (Cont)

Hari Kedua

Hari kedua, pagi aku n Lah menjaga peserta2 Survival basic. Dari apa yang aku amati,ada peserta2 yg tak berminat langsung dengan aktiviti ini. Mereka hanya melihat dan kurang ikut serta dalam perbincangan

Pada sebelah petang pulak, aku switch ke aktiviti Blind Trail bagi membantu facilitator aktiviti tersebut. Dimulakan dengan aktiviti management games, peserta2 kumpulan ini tidak begitu bersemangat melakukan aktiviti ini. Mungkin aku dan fasilitator lain tidak begitu bagus dalam menjalankan aktiviti ini atau mereka yg kurang berminat... tapi xper,lepas tu diorang kena ikut trek blind trail yg mencabar.mau x mau diorang kena jugak hadapinya. Diharap selepas melakukan Blind Trail, mereka sedar bahawa mereka patut bersyukur dengan keadan mereka sekarang dan merasai yg semua adalah sama tidak kira darjat atau harta,kaya atau miskin, tua atau muda.

Pada malamnya pula, bos mengadakan kelas First Aid.Dalam kelas ini, bos telah menunjukkan cara2 menyelamatkan mangsa dan melakukan CPR. Peserta2 di brief dan selepas itu melakukan sedikit latihan berdasarkan apa yg di ajar oleh bos. Tapi malangnya para peserta tidak menumpukan perhatian sepenuhnya kerana mengantuk,letih dan ada yang kurang berminat. Kalau nak di ikutkan, sebagai facilitator disiplin, nak jer aku denda budak2 ni berendam dalam kolam lintah,supaya mereka sentiasa beringat dan serik..apakan daya,aku hanya boleh menegur peserta2 manja ni. tapi tetap tak di endahkan oleh mereka. Selepas kelas itu, mereka diberikan rehat oleh bos daripada pukul 1.15am.

3.00pm- para fasilitator pergi membangunkan para peserta untuk aktiviti seterusnya. Mereka mengambil masa yang lama untuk berkumpul dan bersedia. ada yang tak mengikut etika pemakaian. Ketika itulah aku meletup lalu mengeluarkan jeritan suara dari tekakku untuk menegur dan memarahi peserta2 yang lambat ini. Bergema suara aku pada pukul 3 pagi di camar rimba.. dah cakap baik2 taknak dengar...sambil lewa dan tak endahkan kata2 fasilitator..
mungkin fasilitator tak cukup bagus bagi mereka.entahlah..

No comments:

Post a Comment