Monday, December 6, 2010

Salam Maal Hijrah


Salam Maal Hijrah,

Esok merupakah 1 Muharam 1432, tahun baru dalam kalendar islam. Hari dimana umat islam menyambut kedatangan tahun yang baru di seluruh dunia. MUHARAM adalah bulan pertama dalam tahun Islam (Hijrah). Sebelum Rasulullah berhijrah dari Makkah ke Yathrib, kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi. Hijrah Rasulullah memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri.
So...apa azam baru untuk tahun baru ini? apa perubahan atau penghijrahan yang kita perlu buat dan lakukan?
Apa yang penting, semuanya harus menuju kearah kebaikan..ke jalan yang diredhai Allah. Setiap umat Islam perlu berhijrah. Perlu berubah. Apa perkara kebaikan yang kita tak pernah nak pandang atau buat, itulah yang perlu di masukkan dalam jadual harian kita.
Aku mengharapkan yang terbaik untuk diri sendiri, keluarga dan masyarakat sekeliling. Aku perlu berubah. Kita semua perlu berubah. Perlu berhijrah. Mana yang buruk dan tak baik harus dibuangkan. Mana yang baik harus di perbaikkan lagi. Semakin hari semakin banyak bala yang Allah turunkan sebagai peringatan kepada kita semua. Jauhkanlah diri dari segala kemungkaran dan maksiat agar kita semua peroleh kesenangan di akhirat kelak...

Wassalam...


No comments:

Post a Comment